פיצוי על רישום יתר בטיסה

FRANKFURT, GERMANY - APRIL 25, 2016: Passengers waiting in a row for boarding on an airport to a flight to America

תוכן עניינים

טופס בדיקת זכאות לפיצוי

1. מה קרה?

2. מסלול הטיסה

3. מסלול הטיסה

באילו מקרים יהיו נוסעים זכאים לקבל פיצוי על רישום יתר בטיסה?

סעיף 5 לחוק שירותי תעופה קובע כי מקום בו סירבה חברת תעופה להטיס נוסע בטיסה לרבות בשל רישום יתר, יהא הנוסע זכאי לקבל מחברת התעופה שירותי סיוע וכן פיצוי על רישום יתר בהתאם לקבוע בתוספת הראשונה לחוק, וכן השבת התמורה עבור כרטיס הטיסה או כרטיס לטיסה חלופית (לפי בחירת הנוסע).

 

עוד קובע סעיף זה, כי במקרים של רישום יתר, על חברת התעופה לפנות תחילה אל הנוסעים הרשומים בטיסה ולבדוק אם יש ביניהם נוסע המוכן לוותר על מקומו בטיסה בתמורה שתוסכם בין אותו נוסע לחברת התעופה.

 

טורקיש איירליינס חויבה לשלם פיצוי על רישום יתר בטיסה

 

במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בבית ים, נדונה תביעה שהגיש נוסע כנגד חברת התעופה טורקיש איירליינס, בה ביקש לקבל פיצוי על רישום יתר קרי פיצוי בגין ביטול טיסה, וכן פיצויים לדוגמה.

 

טענות הנוסע

במסגרת ההליך טען בין היתר, כי הוא רכש כרטיסים לטיסה שהפעילה חברת טורקייש איירליינס מתל אביב לעיר מלה שמלדיבים, שכללה עצירת ביניים באיסטנבול, על מנת להשתתף בחופשת צלילה שהייתה אמורה להתקיים על ספינה ולצאת מהמלדיבים.

אולם לטענת הנוסע, חברת התעופה סירבה לעלות אותו לטיסת ההמשך מאיסטנבול למלדיבים, בשל רישום יתר, וכתוצאה מכך היה עליו לבטל את חופשתו מאחר והספינה עליה היה אמור לעלות יצאה לפני מועד ההמראה של הטיסה החלופית שהוצעה לו, ולכן הוא נאלץ לחזור לישראל.

עוד טען הנוסע, כי חברת התעופה לא יידעה אותו על רישום היתר טרם העלליה למטוס, וכן לא עמדה בחובתה לברר עם כלל הנוסעים בטיסה האם קיים נוסע המעוניין לרדת מהטיסה תמורת פיצוי, ובחרה באופן אקראי בו כנוסע שלא יעלה על הטיסה. עוד הוסיף וטען, כי נציגי חברת התעופה באיסטנבול התייחסו אליו באופן מזלזל, בודדו אותו מחבריו בזמן העליה למטוס, מנעו ממנו ליצור עמם קשר, וסרבו להזדהות בפניו.

 

הנוסע אינו זכאי לקבל פיצוי על רישום יתר בטיסה

חברת התעופה טורקיש איירליינס טענה מנגד, כי הנוסע לא זכאי לקבל ממנה פיצוי על רישום יתר, מאחר והיא הציעה לו לטוס בטיסה חלופית, השיבה לו את עלות הכרטיס, וכן העניקה לו טיסה חזרה לישראל ללא תשלום.

 

החלטת בית המשפט

כבוד הרשמת הבכירה ויג'דאן חליחל מבית המשפט לתביעות קטנות בבת ים, דן בטענות הצדדים, והחליט לחייב את חברת התעופה לשלם לנוסע סך של 9,780 ₪, סכום זה כלל פיצוי על רישום יתר בטיסה בסך 3,130 ₪, פיצויים לדוגמה בסך 6,000 ₪, וכן החזר הוצאות משפט בסך של 600 ₪.

 

לא הוכח שחברת התעופה פנתה ליתר הנוסעים

 

בית המשפט הפנה במסגרת פסק הדין, להוראות סעיף 5 לחוק שירותי תעופה, העוסק במקרים בהם חברת התעופה מסרבת להטיס נוסע בטיסה, לרבות במקרה של רישום יתר, שבמסגרתו חלה חובה על חברת התעופה במקרים של רישום יתר – לפנות לנוסעי הטיסה על מנת לבדוק אם מישהו מהם מוכן לוותר על מקומו בטיסה בתמורה לפיצוי.

 

במקרה זה קבע בית היתר, כי למרות שחברת התעופה טענה כי היא אכן פנתה באופן אישי לחלק מהנוסעים במהלך הצ'יק וחלקם אם נענו להצעה, לא הובאו בפני בית המשפט ראיות המוכיחות טענה זו, וכי אכן היו נוסעים שקיבלו הצעה זו, ושוכנע כי חברת התעופה "לא עמדה בחובתה לפנות אל הנוסעים ולהציע להם לוותר על מקודם בטיסה בתמורה שתוסכם בניהם".

 

במסגרת פסק הדין הפנה בית המשפט להוראות סעיף 5(ב) לחוק, הקובע כי נוסע שמפעיל הטיסה סירב להטיסו, זכאי לקבל ממנו שירותי סיוע וכן פיצוי על רישום יתר בטיסה.

 

עוד קבע בית המשפט, כי במקרה זה חברת התעופה לא סיפקה לנוסע את ההטבות הנדרשות בניגוד להוראות סעיף 5 לחוק, ולכן הנוסע זכאי לקבל מחברת התעופה בנוסף לקבלת פיצוי על רישום יתר, גם פיצויים לדוגמה.

 

פיצוי על עגמת נפש

במסגרת התביעה, ביקש התובע לקבל גם מחברת התעופה פיצויים בגין עגמת נפש, לאחר שטען כי היה מדובר באירוע משפיל, וזכה ליחס מזלזל מנציגי חברת התעופה שאף איימו עליו בעת האירוע להזמין למקום משטרה, ולכן ביקש בכתב התביעה גם לקבל פיצוי על השפלה ולצער שהסבו לו, זאת בנוסף לקבלת פיצוי על רישום יתר ופיצויים לדוגמה.

עם זאת בית המשפט הבהיר בפסק הדין, כי שירותי תעופה אינו מאפשר לקבל פיצוי בגין עגמת נפש בנוסף לקבלת פיצוי על רישום יתר המהווה פיצוי סטטוטורי. עם זאת ציין, כי הסכום הגבוה ששילם נוסע על חופשתו לא נעלמה מעיני בית המשפט, והוא נלקח בחשבון בחישוב הפיצויים לדוגמה בהם חויבה חברת התעופה לשלם לו.

פרטי פסק הדין: ת"ק 5041/06/20 פרוינד נ' טורקיש איירליינס

מלאו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

במסגרת חוק שירותי תעופה נקבע, כי במקרים בהם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של מעל 8 שעות, זכאים הנוסעים לדרוש ולקבל מחברת התעופה פיצוי כספי. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם חברות התעופה תהיינה פטורות מלשלם פיצוי. רוצים לדעת יותר? כנסו לאתר!

רבים מהנוסעים דורשים מחברות התעופה לקבלת פיצוי על עגמת נפש בגין עיכוב טיסה. יחד עם זאת, תתפלאו אך לא ניתן לקבל פיצוי זה. הפיצוי שניתן לקבל מבוסס על מרחק הטיסה בלבד. רוצים לדעת יותר? כנסו לאתר!

על פי החוק הישראלי הידוע בשם חוק שירותי תעופה, הפיצוי הכספי שניתן לקבל על עיכוב בטיסה של מעל 8 שעות, מבוסס על מרחק הטיסה, ונע בין 1,320 ש"ח עד ל-3,180 ש"ח

WhatsApp
צריכים סיוע מיידי? דברו איתנו בווטסאפ.
דילוג לתוכן